Mandag den 9. september var de danske nationalparkskoler i sydvest på tur i Vadehavet.

En naturparkskole er en slags ambassadør for Vadehavet.

For at gøre sig fortjent til prædikatet og blive udpeget af nationalparkforvaltningen, skal man blandt andet forpligte sig til at lægge vadehavsemner fast ind i sine årsplaner, og det er der flere danske skoler i Sydslesvig, der gør.

Det gjorde de for eksempel den 9. september med en tur på vaderne ved Fuhlehörn på Nordstrand.

Skolerne, som i forvejen arbejder tæt sammen, vil også gerne gøre en masse for at ryste eleverne lidt sammen, inden de mødes på Husum Danske Skole i 7. klasse, og det var derfor eleverne fra 5.-6. klasse, der var på fælles vadehavstur.

Delt på tværs i tre grupper begav de sig med en guide fra nationalparken af sted ud i slikket for at se på lidt af det rige dyreliv, der udgør et enormt spisekammer for millioner af trækfugle.

Endelig en sandorm

Gruppe 2 fulgte med guide Ruth Kruse ud, hvor der både var glat og til tider dybt, gummistøvler og badesko hang fast, og en enkelt beklagede sig over måske at have skåret sig på en skalle.

- Det kigger vi på, når vi kommer ind og får skyllet fødderne. Hvis det er et stort sår, sætter vi plaster på, sagde Ruth, og tilføjelsen om, at saltvand alligevel er det bedste for et muligt sår, kom med så stor tydelighed, at der ikke længere var noget galt.

Gruppen gik med hovederne bøjet for at kigge efter noget af det, Ruth fortalte om.

Der blev fundet minikrabber og samlet dyndsnegle, som er så mange, men så små, at man nærmest ikke ænser dem, medmindre man er en fugl. Strandsnegle, som blev forsøgt lokket ud af huset med en simulering af højvandets komme.  Hjertemuslinger en par centimeter nede i sandet, som blev sat fri og gravede sig ned igen.

Eremitkrebs, hesterejser og efter flere forgæves forsøg og flere forskellige orme endelig også den eftertragtede sandorm, som gruppen i lang tid havde glædet sig til at finde. Det var Joke fra Uffe-Skolen, som er vant til at færdes i og kender til Vadehavet, der fik gravet et flot eksemplar frem.

Efter to timer var det slut med at vade. Mudderet blev vasket af, støvler pakket ned og kursen sat mod skolerne - lidt klogere på livet i nationalparken og lidt tættere på de kommende klassekammerater i Husum.

Fritidshjem flytter ind på Duborg

Nystadens Børne- og Ungdomshus står over for en større renovering. Der kommer nyt tag, nye vinduer og nye badeværelser, og arbejdet er så omfattende, at det er umuligt at huse de 75 fritidshjemsbørn og 50 klubbørn, mens det står på. Og så er gode råd dyre. Men da leder Kim Mühlhausen og Duborg-Skolens rektor, Heino Aggedam, kom til at snakke og undersøge muligheder, resulterede det i et tag over hovedet for fritidshjemmets børn.