Den første uge efter sommerferien har Treja Danske Skole tradition for at køre trivselsdage.

Det sker, fordi skolen som tre-klasset skole med elever i indskolingen, 3.-4. klasse og 5.-6. klasse, hvert skoleår har nye klassesammensætninger.

Trivselsdagene byder på forskellige aktiviteter, og en af dem var i år et besøg af tidligere forælder Martina Heldt.

Hun er alternativ behandler og kom rundt i alle klasserne for at vise nogle øvelser til at få det bedre, hvis man skulle gå og kæmpe lidt med noget.

Efter spisefrikvarteret var turen kommet til de ældste.

- Vi kan gøre noget for at sortere vores tanker og komme i bedre humør, hvis vi er kede af det, forsikrede hun de 14 elever om og bad dem om at forestille sig en plads i hovedet, hvor de har det godt - deres helt eget, helt fanastisk dejlige sted.

Om det er angsten for edderkopper eller en matematikprøve, kærestesorger, forældre, der skændes, eller katten, der er død, er lige meget: Rejsen til denne nye »kraftplads« er god mod tankemylder, og med den i sin værktøjskasse kan man få det bedre.

Klassen var helt med og gjorde med lukkede øjne, som Martina sagde. Mærkede fødderne på gulvet, slappede af i armene og begyndte så lige så stille at klappe sig på skiftevis det ene så det andet lår.

- Hjernen lærer bedre, hvis den får en impuls fra kroppen, forklarede Martina den stille klappen.

Bank 12 steder

Det gjorde sig også gældende i næste øvelse, som var den såkaldte »PEP-metode«.

Det er kort fortalt en psykoterapi- og coachingmetode, der søger at inddrage kroppen i processen med at ændre uønskede følelser, som for eksempel angst, generthed, rastløshed eller manglende koncentration, og det sker ved en let banken forskellige steder på kroppen.

Martina Heldt viste, hvordan det foregår:

Eleverne blev bedt om at tænke på en dårlig situation eller følelse, og så begyndte alle at banke lige så stille rundt på kroppen i den rækkefølge, Martina sagde.

12 forskellige steder, så en rysten kroppen igennem, og så en efterprøvning, om den dårlige følelse var lige så slem som før.

Hos nogle havde det faktisk hjulpet, men efterfølgende var Noah og Peer-Leve nu mest overbevist om kraftplads-metoden.

- Den virker!, var de enige om og klar til at prøve den, når de skulle sove.

Peer-Leve fortalte med et gab, at han faktisk allerede nu var ret afslappet og godt kunne falde i søvn, mens Noah genkendte den afslappede følelse, men samtidig havde fået ny energi.

Fritidshjem flytter ind på Duborg

Nystadens Børne- og Ungdomshus står over for en større renovering. Der kommer nyt tag, nye vinduer og nye badeværelser, og arbejdet er så omfattende, at det er umuligt at huse de 75 fritidshjemsbørn og 50 klubbørn, mens det står på. Og så er gode råd dyre. Men da leder Kim Mühlhausen og Duborg-Skolens rektor, Heino Aggedam, kom til at snakke og undersøge muligheder, resulterede det i et tag over hovedet for fritidshjemmets børn.