Hjerpsted-komiteen har nedlagt sig selv

I en lang årrække har en lille gruppe mennesker bakket aktivt op om Hjerpsted Feriekoloni, blandt andet med at invitere interesserede til årlige hyggemøder. Nu har gruppen opløst sig selv.

Hjerpsted-Komiteen kan vel bedst beskrives som en slags støttekreds for Skoleforeningens børnehavekoloni Hjerpsted.

Komiteen sørgede i sine første år for at indsamle penge til Hjerpsted og arrangere det årlige sommermøde med en foredragsholder fra Sydslesvig.

Siden har det ændret sig, så den økonomiske hjælp mere er gået i retning af udfærdigelse af fondsansøgninger, men sommermøderne er fortsat som en af de vigtigste opgaver.

- Vi er sat i verden for at lave arrangementer, siger Karen Jessen og beretter om sommermøder med typisk 40-70 deltagere, nogle gange helt fyldt og altid hyggeligt.

Karen Jessen har været formand for Hjerpsted-komiteen siden 2006, men det er hun ikke mere. Komiteen har i foråret nemlig nedlagt sig selv.

Selvfølgelig er det trist, siger komite-kollega Susanne Mathiesen, der har været daglig leder af Hjerpsted Feriekoloni siden 2005, og Karen Jessen tilføjer:

- Men nogle gange er man nødt til at trække en streg og sige: »Det var det«.

»Sikke et cirkus«

Det er især lokale og grænseforeningsmedlemmer, der er kommet til det årlige sommermøde, men det er efterhånden blevet færre og færre, og sidste år var der kun godt 20.

- Vi har kunnet se år for år, hvilken vej det gik, siger Karen og Susanne samstemmende.

De, der er kommet til vores sommermøder, er den ældre generation, og de falder naturligt fra. Den faste kerne blev gammel.

Dertil kom en markant streg i regningen, som i sidste ende fik komiteen til at overveje sin fremtid.

- I kølvandet på hvidvaskaffæren (der ramte Danske Bank i 2017, red.) skulle alting registreres på en helt anden måde. Vi skulle være en forening - sikke et cirkus!, siger Karen Jessen.

- Det er kun små beløb, vi har med at gøre, men det var et stort apparat, der skulle sættes i gang. Og så begyndte vi at snakke om, at det måske var på tide at nedlægge vores hverv.

Hverken Susanne Mathiesen eller Karen Jessen tror på, at sommermøder, som man har kendt dem, vil have en fremtid hos yngre generationer.

- De kommer ikke til sådan noget. Informationer om Sydslesvig og grænsehistorier kan de få andre steder fra. Så jeg tror ikke, vi gør nogen fortræd ved ikke at være her mere, siger Karen Jessen.

Succes kan skabe nyt

Det årlige sommermøde har fundet sted i slutningen af august eller starten af september, så hvis man undrer sig over, at man endnu ikke har fået en invitation, er det altså fordi det er slut.

Men måske er noget andet under opsejling.

Efter 2022, da Hjerpsteds første 50 år i Skoleforeningens regi blev fejret med en succesrig jubilæumsfest, har den nu nedlagte komite og Skoleforeningens dagtilbudskontor snakket om at erstatte sommermødet med noget, der måske er mere tidssvarende.

Det kan være et åbent hus, hvor man kan vise forældrene, hvad det er, deres børn får glæde af, når de er på koloni, og/eller måske en arbejdsweekend, som lejrskolen Vesterled har stor succes med.

Hvad, det bliver, må tiden vise. Og en ny gruppe mennesker finde frem til.

I Hjerpsted-komiteen sad til sidst: Karen Jessen (formand), Susanne Mathiesen, Ove Nissen, Hans Fritzbøger og Linda Skrydstrup (Dagtilbudskontoret).

_____________________________________________________________________________________

Hjerpsted - kolonien og komiteen

Barakken, som Hjerpsted Feriekoloni holder til i, blev sat op i sommeren 1945, så Fårhusfangerne, der kom til Hjerpsted for at grave afvandingsgrøfter, havde noget at bo i.

Siden overtog Københavns Kommunelærerforening, som hidtil havde benyttet Hjerpsteds forsamlingshus, Vennelyst, barakken til koloni til deres børnehaver.

De sydslesvigske børn begyndte at komme til Hjerpsted, da Marie Lassen, Slesvig, gennem sine kontakter i Københavns Kommunelærerforening fik lov til at benytte stedet til »sine« børn fra Slesvig.

Efterhånden var København ikke interesseret i Hjerpsted mere, men det var man i Sydslesvig, og i 1967 overtog Dansk Skoleforening for Sydslesvig feriekolonien.

Formelt ejes barakken og grunden af Grænseforeningen, men det er Skoleforeningen, der står for drift og vedligeholdelse.

* * *

Allerede i slutningen af 1940erne fandt sydslesviginteresserede i Hjerpsted og omegn ud af, at det ville være en god ide med en støttekreds til kolonien.

Det var starten på Hjerpsted-komiteen.

Kredsens opgave var at samle penge ind, og det blev der også de første år. Desuden blev det bestemt, at der skulle holdes et årligt folkeligt/historisk møde – det såkaldte Hjerpsted-møde.

De seneste år er der ikke blevet samlet penge ind, men Hjerpsted-komiteen har søgt fondsmidler til gavn for kolonien og flittigt sørget for at arrangere Hjerpsted-møder.

Det sidste blev afholdt i 2023, og i 2024 har komiteen nedlagt sig selv.

Kilder: Ulla Seligmand, formand 1993-2006 og www.graenseforeningen.dk

En weekend, to sprog, mange oplevelser

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

I den første weekend af skolernes efterårsferie kan familier mødes på tværs af grænsen, når SSF, Grænseforeningen og Jaruplund Højskole inviterer til sprogfestival.

Ryste-sammen-tur på vaderne

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

Uffe-Skolen og Husum Danske Skole er naturparkskoler, og Hans Helgesen-Skolen i Frederiksstad er på prøve til at blive det, og de sidder ikke bare hjemme på skolerne og bliver klogere på Vadehavet. De begiver sig også jævnligt ud i dette økosystem, der er så særligt, at det er optaget på Unescos liste over verdens naturarv.

Pep i skoleårets nye klasser

mandag 01.01.0001 - mandag 01.01.0001

I den første uge efter sommerferien fik eleverne i Treja nye værktøjer til bedre trivsel.