Fritidshjem flytter ind på Duborg

Nystadens Børne- og Ungdomshus står over for en større renovering.

Der kommer nyt tag, nye vinduer og nye badeværelser, og arbejdet er så omfattende, at det er umuligt at huse de 75 fritidshjemsbørn og 50 klubbørn, mens det står på. Og så er gode råd dyre.

Men da leder Kim Mühlhausen og Duborg-Skolens rektor, Heino Aggedam, kom til at snakke og undersøge muligheder, resulterede det i et tag over hovedet for fritidshjemmets børn.

For når de starter deres dag efter skole, begynder det at tynde ud i elever på Duborg-Skolen, hvor der så bliver plads.

- Vi kigger på lokaleløsninger. Når lokaler er fri, kan fritidshjemmet bruge dem, og selv om vi selvfølgelig prøver at få en vis kontinuitet, kan det godt skifte fra dag til dag, hvor der er ledigt. Det er det muliges kunst, siger Heino Aggedam.

Kim Mühlhausen glæder sig over at kunne »nyde godt af«, at skolen har plads tilovers, når fritidshjemmet tager hul på sin dag.

- Vores kernearbejdstid er kl. 12.30-15, og der er mange af Duborgs yngre elever allerede væk, siger han.

Udstationeringen af Nystadens Børne- og Ungdomshus starter i uge 43.

Det er første uge af skolernes efterårsferie og betyder, at Nystadens børn kan vænne sig til Duborg-Skolen i fred og ro, inden dens elever vender tilbage.

Renoveringen og dermed »udstationeringen« af fritidshjemmet forventes at vare i omkring seks måneder.